Sunday, April 11, 2010

چرا حیوانات مغز بزرگتر و هوش بیشتر از ما ندارند ؟


دو دلیل وجود دارد ، اول این که ساختمان مغز خیلی مهم تر از اندازه ی مغز است و مغز ما دارای ساختمان لایه ایِ پیچیده است و تا خورده ایست که در واقع بسیار پیشرفته تر از مغز سایر حیوانات به حساب می آید.

اما دلیل دوم در واقع این موضوع است که اندازه ی نسبی مغز به کل بدن خیلی مهم تر از اندازه ی خود مغز به تنهاییست. هر چه این نسبت یا این کسر بزرگ تر باشد هوش جاندار بیشتر می شود . برای مثال برای ماهی این نسبت 1:5000 است، برای پرندگان 1:220 و برای پستانداران 1:180 . و به نسبت افزایش هوش یک جاندار این کسر یا اندازه ی نسبی هم افزایش میابد. برای مثال کلاغ ها از سطح هوشی بالاتری نسبت به سایر پرندگان برخوردارهستند، و در میان پستانداران نیز حیوانات اجتماعی مانند شامپانزه و دلفین از نسبت بزرگیِ مغزِ بالاتری برخوردار بوده در تنتیجه باهوش ترند.بیش ترین نسبت بزرگی مغز به بدن نیز متعلق به انسان می باشد و عبارت است از 1:50

بزرگترین مغز جهان را عنبر ماهی یا نهنگ عنبر دارد ولی با این حال چون دلفین از مغز نسبیِ بزرگتری برخورداراست، با هوش و ذکاوت بیشتری رفتار می کند برای مثال دلفین قادر است تقلید رفتارانجام دهد و خودش را در آیینه بشناسد .اما اینکه آن ها ( دلفین ها ) در باره هوش و ذکاوت انسان چه فکری می کنند ، هنوز چیزی نمی دانیم .

0 دیدگاه:

 
TinyStat--> Copyright © Studious Dummy | Theme by BloggerThemes & simplywp | Sponsored by BB Blogging